Uluru Sunrise en Kata Tjuta Domes

4 februari 2013 - Uluru-kata Tjuta National Park, Australië

Vandaag, maandag, hadden we 2 trips op het programma staan. We begonnen met het zien van de zonsopkomst bij Uluru en het dichterbij bekijken van de rots. Daarvoor werden we om 4.45 uur opgehaald door de tourbus. Aangekomen op de speciale locatie daarvoor kregen we eerst de gelegenheid ons tegoed te doen aan thee, koffie, chocomelk, diverse ontbijtkoekjes ed. Zoetjes aan begon de zon zich te roeren dus zochten we allemaal een plek waar vandaan we het spektakel goed konden zien. En een spektakel werd het! Prachtige kleuren op de rots en in de lucht volgden elkaar op. We zullen er een aantal foto's van plaatsen. Om 6.24 uur was de sunrise volledig en gingen we weer terug naar de bus. Een rijtour rond de rots volgde en dat was geweldig. Op een aantal plaatsen mochten we niet fotograferen omdat het heilige plaatsen van de Aborigionals zijn. Maar er bleven nog genoeg mooie plekken over. Waar over sommige foto's nog wat meer te vertellen is dan zetten we het erbij. Tegen 11.00 uur waren we weer terug op de kamer.

's Middags stond een bezoek aan de Kata Tjuta op het programma met een wandeling door de kloof. Om 14.15 uur werden we daarvoor weer opgehaald door de gids. Op deze tour bleek, naast ons, nog een koppel uit LA mee te gaan. Lekker rustig en overzichtelijk dus. Intussen was de temperatuur opgelopen tot tegen 40 graden. Deze keer was het 45 minuten rijden. Na alle waterflessen gevuld te hebben gingen we te voet op weg. Het was een tocht van 2 1/2 km. over een zeer ongelijk, meest stijgend pad zonder schaduw. Onderweg stonden we af en toe stil om uitleg te krijgen over allerlei dingen. Aan het begin van de kloof hield het voor deze keer op. De kloof was op dit moment niet toegankelijk vanwege de temperatuur. Hij heeft ook wel de bijnaam "toaster" omdat de temperatuur er ongeveer 10 graden hoger is dan erbuiten. Na een pauze (ook weer in de volle zon) liepen we op ons gemak terug naar de bus. Om 17.00 uur werden we weer bij het hotel afgezet. Doodmoe waren we maar het was beslist de moeite waard. We lagen, na een lekkere maaltijd met lekkere wijn, al om 21.00 uur in bed en hebben geslapen als een blok. Bij de foto's schrijven we weer meer bijzonderheden.

De volgende dag moesten we om half 8 opstaan want om 9 uur werden we weer naar het vliegveld gebracht voor de terugvlucht naar Aidelaide.

1. Groep blauw/geel:
    6 februari 2013
    Hoi Franca en Arnoud, wij hebben weer ontzettend genoten van jullie foto's. Jeroen was erg onder de indruk van de catamaran. Vorige week hebben wij deze gezien bij Klokhuis Overblijf TV en jullie hebben ze echt gezien tijdens jullie reis. Tirza vond de foto met de hele oude brug mooi, Luuk is onder de indruk van het bord waarop staat dat de grond wel 100 graden kan worden, Sander vindt de sneeuwkanonnen erg interessant, Giel vond het groene, giftige water heel bijzonder en Jaydee vond de foto met de vulkaan op afstand erg mooi! Sem en Meike zijn helaas afwezig en ikzelf ging natuurlijk voor de foto die speciaal voor de Mozaikcollega's was gemaakt. Tenslotte van ons allemaal: blijf genieten!!
  2. Loes:
    6 februari 2013
    Terwijl de temperatuur bij jullie heel hoog is, stijgt hier de troonsafstandkoorts. Uiteraard met een nieuwe 2 euromunt. Gezien de te verwachte run op deze munt, heb ik deze zojuist voor ons besteld. Ga verder met genieten...
  3. Loek:
    6 februari 2013
    Dat is toch wel hard werken voor jullie, in die hitte.
    Enjoy the aussies land and have a nice trip...thuis kun je nog altijd rusten...dagen en dagen......
    Veel plezier
  4. Elly en Dick van der Linden:
    9 februari 2013
    Jullie laatste verhaal had ik natuurlijk al eerder gelezen, maar nu is het er tijd voor: Arnoud, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Als je nu thuis zou zijn, dan was je nog niet jarig, maar met enkele uren verschil kun je down under met recht nu je verjaardag al vieren. Voel je je daar nu ook nét die enkele uren ouder dan hier ?
    Wij wensen je, samen met Franca (en familie ?) een heel fijne dag toe.
    Elly en Dick