Rotorua, centrum van vulkanische aktiviteiten

25 januari 2013 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Voor donderdag ochtend hadden we, van thuis uit, al een excursie geboekt naar de geysers en modderpoelen in dit gebied. We werden al om 10 over 8 opgehaald voor deze trip op een tour met in totaal slechts 6 deelnemers, veel persoonlijke aandacht dus. Het eerste deel van de tour bestond uit een bezoek aan een nationaal park, hier waren erg veel van dit soort aktiviteiten te zien.  De eerste, onderweg naar het park, was bij de golfbaan van Rotorua. Voor de golfers onder onze volgers: je verbrandt je handen als je daar probeert een bal uit een waterhindernis te pakken. Compleet kokende modder, of water in enkele gevallen. In het park zagen we diverse vormen van uitbarstingen, zo gauw we ergens internet hebben wat het aan kan kun je het zien op de foto's. We weten hier maar nooit wanneer dat lukt. Van kokende modderpoelen, diverse varianten van heetwaterpoelen en geysers, we hebben het hier allemaal gezien en gefotografeerd. Werkelijk heel bijzonder. Het tweede deel van de tocht was een bezoek aan een vulkanisch park waar heel duidelijk te zien was hoe op diverse plaatsen diverse vormen van vulkanische aktiviteit zichtbaar zijn.

Later deze dag hebben we deelgenomen aan een excursie naar een Maori-village. Uiteraard een zeer toeristische aktiviteit, maar wel een goede gelegenheid om een beeld te krijgen van het leven van de Maori's vele jaren geleden. Het geheel werd afgesloten met een Maori-hangi, een op traditionele wijze, dwz in de (hete) grond bereide maaltijd. De foto's zullen het allemaal duidelijk maken, maar wanneer dat gebeurt is nog maar de vraag.