Regen, regen, regen

11 januari 2013 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

We hebben zo veel regen gehad dat onze cruise door de fjord uiteindelijk niet is doorgegaan. De weg naar het opstappunt (120 km.) was enkele dagen afgesloten door zeer onveilige situaties. We hebben geprobeerd om te boeken op een cruise in een andere fjord maar alles was al volgeboekt. Dan maar wat anders geprobeerd: de grotten met gloeiwormen! Niet dus: die hadden last van overstromingen en gingen daardoor niet door. De ondergrondse krachtcentrale dan? Nee, want daar moest je met een boot naar toe en vanwege de extreem hoge waterstanden voeren die niet. Gisteren dus een vrij saaie dag gehad. Een eindje gereden door de omgeving van Te Anau (foto: brug met hoog water) en verder veel gelezen. In alle kranten foto's en artikelen over de wateroverlast. Deze ochtend (vrijdag) een artikel in een krant over een auto in een ondergelopen dal en een stukje weggespoelde brug op de route die wij vandaag moesten rijden! Die bleek vlak bij ons vertrekpunt te zijn en was gelukkig al weer gerepareerd. Het was vandaag weer een stuk beter weer, dus gingen we goed gemutst op weg naar Queenstown. Na ruim een uur even een koffiestop bij een cafe langs de route. Heerlijk in de zon op het terras, wie doet ons wat! Komt ineens een jonge vrouw naar buiten, legt de krant met de foto van de auto op de overspoelde weg op de grond en maakt er een foto van. Wij schoten in de lach en zeiden dat wij diezelfde krantenfoto vanochtend ook op de foto hadden gezet. Toen keek ze ons aan en zei: "But it's my car on that picture!" Tja, da's even wat anders. We vroegen hoe het was afgelopen: The car died, zei ze, heel het electrische systeem was uitgevallen door het binnenstromende water. Maar zelf waren ze er wel op tijd uitgekomen.

Toen we in Queenstown waren aangekomen vonden we al snel een terras aan het meer waar we onder andere heerlijke oesters van Stewart Island hebben gegeten in de zon. Dan vergeet je alle voorgaande ellende al weer snel. Na het eten hebben we een boottocht over het meer gemaakt. Indrukwekkend, maar het mooiste plaatje vonden we toch wel de fietser die over het fietspad langs het meer reed. Als je dan nog niet gelooft dat het water hier in de meren ruim een meter hoger staat dan normaal weten wij het ook niet meer!

1. Monique Lacroix:
    11 januari 2013
    Wel jammer van de regen en de geannuleerde trips, maar nu schijnt de zon weer, dus vol goede moed verder.

Veel plezier!!
  2. Bea:
    12 januari 2013
    wat jammer van die regen, maar volgens mij hebben jullie het ruimschoots goedgemaakt!
  3. Jan-Willem Roest:
    12 januari 2013
    Tja, regen. Was je liever in Australië geweest met 50 graden en de bosbranden? Hoop dat het t.z.t. wat afgekoeld is daar! Goede reis verder! Groet, JW
  4. Lindsay and Marlies:
    13 januari 2013
    Sorry for you about all the rain. Queenstown is such a beautiful place
    Glad you were not in Adelaide last week with 40+ deg!!! temperatures
    Expect it to be warm when you get here.... but maybe not quite so hot!
  5. Lindsay and Marlies:
    13 januari 2013
    Have at last read all your earlier blogs. You are certainly not having a boring trip!
    So far we have no fire s near us, they are way up north of us.
    We are so looking forward to seeing you in Paradise :-)
  6. Hettie extra:
    13 januari 2013
    Het is zo leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Te zien hoe jullie genieten. Veel plezier en groet van Hettie E
  7. Tamara:
    Ha lieve Franca en Arnoud,
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!
    Ongelooflijk, wat een regen. En ongelooflijk dat iemand dan gewoon gaat fietsen, haha.
    Een gek idee dat jullie nu heerlijk in de zon zitten. Ach, wij kunnen hier ook in de zon zitten, al is het wel ietsje kouder.
    Heel veel plezier nog, ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

xx Tamara