Queenstown-Fox Glacier

13 januari 2013 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Onze tussendag in Queenstown was ook een dag met heerlijk weer. Met de bus zijn we naar Arrowtown gegaan, een half uurtje verderop in de bergen. Arrowtown is een oud goudzoekersstadje. Het is uitgevoerd in een wildweststijl en ziet er erg leuk uit. Tegenwoordig wordt er geen goud meer gevonden en is het gewoon een toeristische attractie. Er vlakbij is een winery (wijnmaker) met een leuke eetgelegenheid erbij waar wij dus wijn hebben geproefd en geluncht. We aten onder andere whitebaid. Voor degenen onder jullie die ook in Spanje op vakantie gaan: daar kennen ze het ook als sonso's. Heel kleine, door een beslagje gehaalde en gefrituurde zandaaltjes, heerlijk. Met uiteraard een heerlijk glas Sauvignon Blanc erbij van Amisfield, de naam van deze wijnmaker. Later weer terug met de bus naar Queenstown.
's Nachts is het daar weer gigantisch gaan regenen met ook stevig onweer erbij.

De volgende ochtend vertrokken we toch weer in goed weer, wat bewolkt maar droog en een redelijke temperatuur.De bestemming was nu Fox Glacier. Dat ligt weer een stuk noordelijker, aan de westkust waar zich meerdere grote gletsjers bevinden. Tijdens deze rit veranderde de vegetatie van wat we inmiddels gewend waren in laaglandregenwoud. Prachtig groen, schitterende planten en struiken maar helaas ook weer de regen. Dit is het gebied waar alle vreselijke overstromingen zijn geweest en waar ook de brug was weggespoeld waar wij later deze week overheen moeten. Die is overigens wel weer gemaakt. Maar regelmatig waren er delen van de weg geblokkeerd door stukken rots, boomstammen en alles wat zo'n rivier dan met zich meesleurt. Woeste bergstromen er tussen door. Het was dan ook een vermoeiende rit en we waren blij toen we eindelijk in het hotel aankwamen.

1. Francs:
    14 januari 2013
    Dat is dus gelukt, weliswaar een dag later pas. De foto's komen zo gauw dat ook weer lukt.
  2. Corrie en Jan G.:
    14 januari 2013
    Jullie hebben het er maar druk mee om ons te informeren. Maar het is de moeite waard! Wij genieten er van.
    Groetjes.
  3. Lindsay and Marlies:
    We Love your blog.
    Let's hope we can give you betteer weather when you get to Australia
  4. Monique Lacroix:
    15 januari 2013
    Foto's gezien, Fantastisch mooi overal! I'm loving the stories, bedankt.
    Lindsay & Marlies, are the temps coming down a bit?
  5. Loes:
    15 januari 2013
    Wat een enorm afwisselende reis met prachtige foto's. Vooral de natuurfoto's! Groeten vanuit een dik pak sneeuw.
  6. Arnold en Gerda:
    15 januari 2013
    Dat is wel genieten van jullie verhalen ,leuk om zo ook mee te maken,hier is het echt winter met heel veel sneeuw.groetjes van ons.