Fox en Franz Josefglacier

14 januari 2013 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Gisteren (maandag) hadden we een dag om vrij te besteden. Uiteraard wisten we wel hoe we die in wilden vullen en dus togen we na het ontbijt richting Foxglacier. Een wandelpad van ca. een half uur tot aan het eind van die gletsjer. Zover kwamen we niet helemaal vanwege fysieke beperkingen maar we konden wel mooie foto's maken van de gletsjer-rivier. Daarna naar Franz Josefglacier. Daar hebben we eerst een tocht gemaakt naar het Mapourikameer en de Okarito-lagune. Bij die laatste hebben we ook een foto kunnen maken van de white heron, een witte reigersoort waarvoor hier dichtbij een reservaat is ter bescherming van de soort. Ook de kust daar, aan de Tasman Sea, was de moeite van het bekijken waard. Daarna terug naar Franz Josefglacier want we hadden om 4 uur een reservering in het natuuurcentrum over de bijzonderheden van het leven van de kiwi hier. Dat bleek wel interessant, maar op het stuk waar echte kiwi's te zien waren mochten we geen foto's maken. Wij hebben ze dus wel echt gezien maar jullie moeten het helaas doen met opgezette kiwi's (een 7-jarig doodgereden wijfje en een eendagskuiken wat het uitkomen niet heeft overleefd).
Na deze belevenis door naar het einde van de Franz Josefglacier, waar we ook nog enkele mooie foto's maakten om daarna terug te rijden naar ons hotel. Na het eten waren we nog mooi op tijd om te zien waarom het met recht Sunsetmotel mag heten. Zie de foto.