Ohakune, stadje in een vulkanisch gebied

22 januari 2013 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Wellington was gisterochtend weer bewolkt en winderig toen wij er vertrokken. Maar al snel buiten de stad was van de wind niets meer te merken en de lucht was stralend blauw. Door weer een heel ander landschap reden we het eerste deel van onze tocht. Het leek wel wat op Zuid-Limburg. Maar na een tijd kregen we, nu gewoon vanaf de grond, een prachtig zicht op Mount Egmont, die berg die we vanuit het vliegtuig al zo mooi hadden gezien. Hij domineerde volledig het landschap en dat was niet verkeerd. Halverwege ons traject reden we door een berggebied, prachtig groen en veel bochtenwerk. Altijd leuk. Na verloop van tijd kregen we zicht op de omgeving van onze bestemming van vandaag. Ohakune ligt aan de rand van een nationaal park met diverse vulkanen. De grootste, met sneeuw bedekt, kwam prachtig in beeld, in de zon maar de top in de wolken. Het hotel hier is een echt wintersporthotel, typische chaletbouw en helemaal ingericht op wintersporters. Ook het plaatsje zelf is er met winkels, apres-skibars en dergelijke helemaal klaar voor.

Vandaag, dinsdag, hebben wij ons in dit vulkanische wintersportgebied vermaakt. Ook hier worden diverse vluchten aangeboden om alles van boven te kunnen bekijken en wij vonden dat eigenlijk wel een goed plan. Er schijnen prachtige blauwe en groene kratermeren te zijn en die zie je alleen maar van boven af. De receptioniste zou voor ons bellen om te informeren of we iets konden boeken. Maar wat bleek? Zowel de heli's als de vliegtuigen hadden alles gecanceld vanwege rook- en aswolken door de Australische bosbranden! Te onveilig. Wij trokken meteen een vergelijking met IJslandse vulkanen........ Uiteindelijk zijn we er met de auto op uit getrokken en hebben prachtige dingen gezien. Aan twee kanten van de grootste vulkaan zijn we tot in het skigebied gekomen en bij een zijn we ook nog met de stoeltjesliften verder naar boven gegaan langs schitterende lavalagen en prachtig uitzicht op de lagere vulkanen. Echt de moeite waard dus, met prachtig weer.

1. Monique:
    22 januari 2013
    Lekker genieten hier is het nog ijzig koud en veel sneeuw wel mooi om te zien maar weinig zon ,bij jullie hoop ik op meer zon en een blauwe lucht . Leuke verhalen en mooie foto's nobelen fijne tijd daar Gr. Charles en monique
  2. Lotte:
    22 januari 2013
    Wat klinkt het toch allemaal geweldig! Als jullie nog maar terug willen komen naar dit kikkerlandje?? Groet Lotte
  3. Groep Paars:
    Hoi Juf Franca,

Hoe is het daar? Vind je het daar leuk?
    Kunnen jullie daar lekker eten. Wij kijken vaak naar jullie foto's en de juf leest dan de verhalen voor. Wat leuk wat je daar allemaal kunt zien! Wij hadden deze week ons nieuwe beloningssysteem helemaal vol. Daar moesten we écht samen voor zorgen. Dus gingen we vrijdag lekker een stukje van een film kijken. Lunca en Cedric hebben het al goed naar hun zin in onze klas. Ze zijn wel erg benieuwd naar jou! We knutselen hier regelmatig, ook hebben we een brief voor Taal aan jou geschreven! De juf gaat proberen deze brieven naar jou te mailen...

We hebben deze week toetsweek. We doen allemaal kei hard ons best. Konden we maar lekker in de zon zitten, net als jij!

heeeeeeeeeel veel groetjes van de klas! :)
  4. Arnold en Gerda:
    22 januari 2013
    Hoi Arnoud en Franca,leuk al die verhalen .
    de groetjes uit een mooi wit Nederland.
    Wij zijn niet gewend dat de sneeuw zo lang blijft liggen hier in het westen,wel erg mooi.
  5. Loes Pasteuning:
    23 januari 2013
    Mooie foto's en bijzondere verhalen! Kan me voorstellen dat jullie genieten.
    De bungalow is gisteren afgebroken, door de hoge berg steen op het voor terrein is het vanuit ons huis niet zo goed te zien. Ga straks even kijken!