Horeca ervaringen in Nieuw Zeeland

1 februari 2013 - Adelaide, Australië

Sceciaal voor de horecacollega's onder onze volgers.

Nu we al weer enige tijd in New Zealand zijn wil ik toch wat vertellen over enkele bijzonderheden over de horeca daar.
De eerste dag dat we er waren konden we nog niet op de hotelkamer, we gingen dus de stad in op zoek naar een terrasje. Gevonden en wachten, wachten, wachten. We hadden het systeem niet door. Op alle terrassen, bij cafe's en eenvoudige restaurants moet je naar binnen om te bestellen en te betalen. Je krijgt een nummer op een stokje mee. Vervolgens zit je er op te wachten. Erg omslachtig en er zijn veel medewerkers voor nodig.
Brandpreventie is daar veel strenger geregeld dan bij ons. Elk restaurant, cafe en hotel heeft overal rookmelders en sprinklers. Zelfs in toiletgroepen en badkamers!
Opvallend is ook dat in alle hotelkamers een strijkplank + strijkijzer aanwezig is en dat ieder hotel een wasserij mogelijkheid heeft voor gasten dmv muntautomaten. Bijna een kwart van de bezochte hotels heeft zelfs een wasmachine en droger op de kamer.
Ook hebben ze het met de creditcards goed geregeld. Overal staat aangekondigd dat er een toeslag van 1.5 of 2 % gerekend wordt als er met creditcard betaald wordt.
Een toeslag op de rekening wordt ook gerekend op feestdagen. Er staat dan gewoon vermeld dat er 15% extra gerekend wordt!
Overigens, nu we in Australie zijn, merken we dat daar ook hetzelfde bestel- en betaalsysteem wordt gehanteerd. Maar het gaat hier veel efficiënter.Ondertussen hebben we al 6 weken gehad, dus we zijn al over de helft. Veel plezier nog met het winterse weer daar. Hier is het heerlijk 28 graden.

1. Elly en Gerard van Dijk:
    10 februari 2013
    Leuk om het allemaal te lezen en te zien moet echt Fantasties zijn daar hier is het inderdaad buiten koud maar we houden ons redelijk warm.. En we gunnen jullie nog veel mooi weer en een super vacantie verder geniet er maar van!