Dolfijnen en orka's in the Bay of Islands

29 januari 2013 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Helaas,onze zeiltocht door de "Bay of Islands" met de zoektocht naar dolfijnen werd vanochtend, zoals al min of meer verwacht, geannuleerd door te ruige weersomstandigheden. We hebben meteen geinformeerd naar andere mogelijkheden en op aanraden van de hotelreceptioniste gekozen voor een soortgelijke toer met een motoraangedreven catamaran; die zou zeker wel varen. Toen iedereen aan boord was werd er omgeroepen dat ze inmiddels hadden doorgekregen dat de weersomstandigheden gelijk waren aan die van gisteren. Maar gisteren waren enkele stukken "pretty rough", dus iedereen die mogelijk last zou kunnen krijgen van zeeziekte werd vriendelijk verzocht van boord te gaan en geld terug te krijgen of om te boeken. Vijf minuten later vertrokken we, met ongeveer 20 man aan boord. Goed weer,  en een gezellige sfeer aan boord. Al op het moment van vertrekken deelde de kapitein mee dat er orka's waren gesignaleerd in een naburige baai. Dit zou een zeldzaam voorkomend iets zijn wat totaal zo'n 6 weken per jaar  gebeurde. Yes, weer zo'n zeldzaam iets wat wij zouden kunnen meemaken. En het was echt: een hele familie zwom rond de boot en liet zich prachtig zien. En daar tussendoor prachtige beelden van al die eilanden, naast en achter elkaar. Het gebied heeft de naam niet voor niets. We hebben ook een foto gemaakt van de route die we gevaren hebben. Het is voor het grootste deel zoals we gegaan zijn, alleen de oversteek van 4 naar 5 hebben we niet gemaakt, de kapitein vond het onder deze windomstandigheden niet verantwoord! Wat verderop langs de route kwamen we ook een familie dolfijnen tegen, niet van het soort waarmee je mag zwemmen maar wel prachtig om te zien.  Bij punt nr 11 mochten we van boord om te gaan lunchen. En een tijd later, op weg naar "the hole in the rock" (nr. 14) kwamen we opnieuw de orkafamilie tegen. Hoe dichter we in de buurt van punt 14 kwamen, hoe meer waarschuwingen we kregen om vooral te blijven zitten waar we zaten want er kwamen zeer heftige stukken aan. Bij de uiteindelijke oversteek naar het gat in de rots moesten we zelfs allemaal binnen komen zitten ivm de veiligheid. En de boot ging idd flink op en neer op de golven. Een geweldige ervaring! Toen we voor het gat lagen mochten we weer naar buiten om foto's te maken en het beter te kunnen zien. Normaal varen ze met de boot door het gat heen (90 m. lengte) maar dat durfden ze nu niet aan!!! Bij het terug varen mochten we wel op het dek blijven zitten, we hadden nu de wind mee. De dolfijnen waarmee normaal gezwommen mag worden, lieten zich niet zien, maar anders had er, door de ruige zee, toch niet gezwommen mogen worden.

1. Corrie en Jan G.:
    29 januari 2013
    Wat een fantastische ervaring voor jullie! Spannend!
  2. Marianne:
    29 januari 2013
    Dapper hoor van jullie om toch mee te gaan. Maar dit had je natuurlijk niet willen missen!Grtoetjes.
  3. Babs:
    29 januari 2013
    Wat een geweldige tocht! Het is enig om jullie zo te kunnen volgen.
  4. Wilma:
    29 januari 2013
    Wat een avontuur. Jullie maken wel heel mooie, maar ook spannende dingen mee. Geniet er van en veel plezier!
  5. Corien de Jong:
    31 januari 2013
    Ha wat een afwisselende reis maken jullie. Krijgen zin om ooit ook zo iets te doen.
  6. Arnold en Gerda:
    31 januari 2013
    Wat een geweldig verhaal ,jullie maken genoeg mee.Geniet er van.
  7. Monique:
    1 februari 2013
    Wat een mooie reis zou hem ook wel willen maken maar dat verhaal op de boot lijkt me ook erg eng hoor niets voor mij zou doods bang zijn geweldig al die beesten te zien gaaf hoor .lieve Gr. Charles en monique