Christchurch, New Zealand

5 januari 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we het centrum van Christchurch te voet ontdekt. Christchurch wordt ook wel de Garden-City genoemd. Daar kregen we meteen al een goede indruk van toen we vanaf ons hotel door het park naar het centrum liepen. De Avon-river is hier prominent aanwezig, hij slingert zich mooi door de stad. Toen we bij het echte centrum kwamen, schrokken we wel. Twee en een half jaar geleden is Christchurch getroffen door een zeer zware aardbeving, een half jaar later gevolgd door een iets lichtere. Dat wisten we wel maar we hadden er geen idee van dat de gevolgen nu nog zo'n enorme impact zouden hebben. Van de imposante kathedraal stonden nog wat resten overeind. In het echte centrum kun je ook niet komen, er staan helemaal hekken omheen. Daarbinnen wordt nog altijd hard gewerkt om alle gebouwen af te breken. Veel puinhopen en restanten van gebouwen, scheefhangende gebouwen; het is een trieste aanblik. Om er toch nog wat van te maken is er met vrolijk gekleurde zeecontainers een alternatief shoppingcentrum gebouwd. Het ziet er heel leuk uit en het heeft ook wel wat. Ons dagje Christchurch hebben we afgesloten met een tocht in een punter op de Avon-river. Een leuke ervaring met opnieuw mooie indrukken van de Garden City.

's Avonds, terug in het hotel, gingen we wat eten in het restaurant van het hotel.Bij het hoofdgerecht zaten als groente broccoli, groene asperge's en bloemkool. De bloemkool zag er erg wit uit. De serveerster vroeg of we "crushed pepper" op ons vlees wilden. Dat wilden we wel en daarna vroegen we of ze ook "nutmeg" had. "Are you dutch?", vroeg ze. Dat beaamden we. "I thought so", zei ze, "my family is dutch and they always put white sauce and nutmeg on their caulliflower. It's delicious". Even later bracht ze een schaaltje nootmuskaat. ;)

Morgen begint onze auto-trektocht hier. Vandaag de auto (een automaat) opgehaald en (aan de linkerkant van de weg) naar het hotel gereden. Ging nog niet echt vanzelfsprekend.

1. Groep groen:
    5 januari 2013
    Ik zie dat mijn ik mijn reactie geplaatst heb onder " de eerste indruk van de Fiji eilanden". Daar kan ik mijn iPad niet de schuld van geven! Hoe dan ook, ik wens jullie een hele mooie auto- trektocht! Optijd tanken!
  2. Fred:
    5 januari 2013
    Hoi Arnoud en Franca. Zo te zien hebben jullie het perfect naar de zin. Jammer van het slechte weer in LA. Uitzonderlijk, maar het was maar één dagje. Zo te zien stond de geel-zwarte Bugatti niet op Rodeo Drive anders hadden jullie hem wel gefotografeerd. Leuke dame op de plaatselijke markt in Fiji, in ieder geval leuker dan jullie privéchauffeur. Bula-bus met rieten dak (?) ook grappig. Vandaag bij ome Harrie geweest. Vindt het wel leuk om eveneens het reisverslag en foto's te ontvangen indien mogelijk. Email: [email protected]. Overigens zijn de weersverwachtingen in Australië voor dit moment bizar, 45 graden. Veel plezier aldaar en groet uit Nederland.
  3. Francs:
    Hoi Fred en Ingrid,
    Weet hebben oom Harris ook een link gestuurd. Die bugatti stond er idd niet. De chauffeur van de tour hadden het er ook al over. Groetjes.