Vandaag de excursie Fifty shades of Grey!

9 maart 2020 - Torres del Paine, Chili

De excursie van vandaag in het Nationaal Park kunnen we gerust zo noemen! Doel was een vaartocht op het Lago Grey. Maar eerst werden we hier opgehaald door een busje wat ons naar het startpunt van de tour zou brengen. Eenmaal weer in het Park (toegangskaartjes checken!) reden we al snel langs de Rio Grey. Na een tijd gingen we er overheen via de Puente Grey. En verder erlangs, tot het Hotel Rio Grey. Van daaruit in zodiacs van Hotel Grey verder over de Rio Grey tot de grote catamaran Grey lll. Daar gingen we aan boord. Voor iedereen lag een reddingsvest klaar met op de achterkant de tekst Grey lll.  Als we naar buiten gingen op de boot moesten we dat dragen. Al snel voeren we weg, het Lago Grey op. Heel in de verte zagen we vaag een gletsjer die het doel bleek te zijn van deze tocht: de Glaciar Grey! Het zou nog een uur duren voordat we er waren want het was wel een afstand van een aantal kilometers. Omdat het vandaag erg hard waaide mocht in eerste instantie niemand naar buiten. Er stond inderdaad een flinke golfslag op het meer. Intussen konden we gezellig genieten van een welkomstcocktail. Deze was op basis van de Calafate, een blauwe bes waaraan de stad El Calafate zijn naam dankt. Die werd voor iedereen persoonlijk geshaked, met ijs van de gletsjer wat dagelijks uit het meer wordt gevist want er drijft genoeg rond. Bijzonder!

Toen we in de buurt van de gletsjer begonnen te komen waren we duidelijk ook op een meer windluwe locatie van het meer. We mochten dus naar buiten. Enkele prachtige ijsbergen bewaakten de gletsjer. Daar voeren we eerst langzaam omheen zodat iedereen de kans had om foto's te maken. Wat een kleuren, geweldig. Nooit geweten dat er zoveel tinten blauw bestonden. Echt Fifty shades of Blue! Zie de foto's. De gletsjer zelf bestond uit 3 armen, langs elke arm voeren we heel rustig. We bleven foto's maken! Uiteindelijk voeren we in een klein uurtje weer terug naar het beginpunt, waar de zodiacs al weer klaar lagen en we dezelfde Grey-route weer terug maakten naar het hotel. Weer een zeer geslaagde dag achter de rug.

Het hotel waar we deze 3 dagen verblijven is helemaal self-supporting. Het ligt prachtig, aan de rivier, maar in de "middle of nowhere!" Het is een zeer complete voorziening met restaurants,  een winkeltje, een reisbureautje, bar, zwembad, sauna enz. Het hotel verzorgt zijn eigen watervoorziening door water uit de rivier op te pompen en te zuiveren. Afvalwater wordt, gezuiverd, weer teruggeven aan de rivier. Ze hebben ook een eigen energiecentrale. Alle verbindingen met de buitenwereld gaan via de satelliet, zoals WiFi bijvoorbeeld. Naast het hotel zijn hier nog een kleine camping, wat cabañas, een soort manege met paarden. Voor geldopname of wisselen moet je naar Puerto Natalis, 72 km. verder. Maar omdat hier alles all-inclusive is hoeven we die rit gelukkig niet te maken.

1. Loes:
    10 maart 2020
    Wat een prachtige foto's. Die zou je zo in een galerie kunnen hangen als kunst. En dan die kleuren blauw!! Fantastisch.