We zijn er!

15 februari 2020 - Buenos Aires, Argentinië

Vrijdagavond 14 februari op schematijd 21.20 uur zijn we vertrokken van Schiphol. Na een drankje en een hapje en de hulp van een slaappilletje hebben we redelijk kunnen slapen. En na nog een ontbijtgerechtje zijn we tegen 7.00 uur (zaterdag 15 februari) geland op de Internationale luchthaven Ezeiza van Buenos Aires. Prima weer dus wij hadden het in onze winterkleding behoorlijk warm!

Naar de douane. Wachten in een lange rij tot we aan de beurt waren. Een douanebeambte wenkte ons dat we naar hem konden komen en we gaven hem onze paspoorten. Hij keek er even in en zei toen: I love your queen! Wij, verrast, keken hem aan en toen zei hij: Máxima! She is zo nice! Dat konden we natuurlijk alleen maar beamen. Na het maken van een foto en duimafdruk kregen we een stempel in onze passen. Dat was een gezellige binnenkomer. Nog even koffers ophalen en door naar de aankomsthal waar Erika van de reisorganisatie hier ons al stond op te wachten. Zij overhandigde ons diverse vouchers voor de komende dagen, met uitleg. Via Whatsapp zouden we haar deze periode kunnen bereiken voor vragen e.d. Vervolgens bracht ze ons naar de taxi die ons naar het hotel ging brengen.

Om 10 uur waren we in het hotel. Onze kamer zou pas vanaf 14.00 beschikbaar zijn. Maar we kregen een ruimte ter beschikking waar we ons konden opfrissen en omkleden. Onze bagage werd in bewaring genomen en wij konden de stad in. Omdat het hotel vlak bij het Plaza de Mayo ligt besloten we daar naar toe te lopen. Onderweg stopten we bij een bank waar we langs kwamen om Argentijnse Pesos op te nemen want in Nederland konden we die niet vooraf krijgen. We namen 2000 Pesos op (Het maximale bedrag per keer; dat is ongeveer €30,00) . Daarop werd maar liefst 625 Pesos commissie en tax berekend, ongeveer €9,00! Dat gaat lekker zo....

Op het Plaza dronken we koffie en vervolgens wandelden we wat rond, onder andere naar de Obelisk en via een andere weg weer terug naar het plein. Zoetjesaan werd het lunchtijd en we vonden een gezellig terras.  Intussen was het 14.00 uur geweest en liepen we terug naar het hotel om in te checken. Omdat we zo lang hadden moeten wachten kregen we een upgrade naar een suite, niet verkeerd! Daar gingen we even languit want we waren best wel moe.

Omdat zich vrijdag, vlak voor ons vertrek naar Schiphol, een onverwacht, vervelend probleem had aangediend bij mij (Fr) wat gaandeweg de reis steeds erger werd besloten we nu (na overleg met Erika) om toch maar naar de eerste hulp van het ziekenhuis hier te gaan. Zo gezegd, zo gedaan en per taxi kwamen we daar aan. Vriendelijke, vlotte ontvangst, aan de diverse balies medewerkers die vlot Engels spraken. Dat gaf een goed gevoel. Maar toen we eenmaal bij de arts in de spreekkamer kwamen en bij enkele andere medische personen bleken die nagenoeg alleen maar Spaans te spreken. Priscilla: muchas gracias por su clase Español! Dankzij onze inmiddels opgedane kennis van het Spaans hebben we ons er goed doorheen gesproken. En het fijnste van alles was dat het probleem weliswaar niet opgelost is maar dat wel duidelijk is dat het niets ernstigs is en dat ik later thuis naar de eigen arts kan gaan. Grote opluchting.

Vandaag, zondag, hebben we een mooie, indrukwekkende stadstour gehad waarvan de foto's voor zich spreken. We waren met een kleine groep mensen, wij Nederlandstalig, de rest Spaans- of Engelssprekend. Florencia, onze gids sprak Spaans en vloeiend Engels. Wij vermaakten ons prima met kletsen in het Spaans met haar en José, de chauffeur waar we vlak achter zaten. Tijdens haar momenten van uitleg aan de groep viel het ons op dat ze het in het Spaans had over "derecha" terwijl ze ook naar rechts keek, maar vervolgens in het Engels steeds over "left" sprak! We maakten haar daarop attent wat tot veel plezier in de bus leidde. Al met al een geslaagde tour.

In de wijk Puerto Madero, de haven, stopte de tour. Aan het water hebben we nog pizza en een biertje genuttigd waarna we in zo'n 20 minuten terugliepen naar het hotel.

Straks weer koffers pakken en dan morgen vroeg op want om 4.30 uur worden we opgehaald om weer naar de luchthaven te gaan voor de vlucht naar Salta in het noordwesten van Argentinië.

1. Gerdine:
    16 februari 2020
    Als dit een voorbode is hoe de reis gaat worden, dit gaat helemaal goed komen, geniet ervan en ik zie er nu al naar uit om het volgende reisverslag te lezen, groet bart ... op de tel van gerdine!!!
  2. Frank Wester:
    17 februari 2020
    Mooie verhalen en foto's hoor. Een goed begin!
  3. Ivanka:
    17 februari 2020
    Hi Franca en Arnoud, mooi om zo een beetje met jullie meeste kunnen reizen! Gelukkig is het ziekenhuis bezoek meegevallen! En ook erg handig dat jullie Spaans spreken👍 Liefs, Ivanka en Frank
  4. Marie-José:
    17 februari 2020
    hoop van harte dat het de eerste en ook tevens laatste bezoek aan arts was, vakanties moet je zonder enge dingen beleven..... fijne reis verder, liefs, Marie-Jose
  5. Bea:
    17 februari 2020
    Jullie hebben al heel wat meegemaakt en de reis is nog maar net begonnen!
    De Spaanse les heeft zich al bewezen!
    Goed gevoel hè?
    Op naar het volgende avontuur!
    Bea en Harry
  6. Petra:
    17 februari 2020
    Heerlijk om jullie verslag te lezen en de foto's te bekijken. Ik geniet volop mee en kijk al uit naar het volgende verslag!
    Veel plezier in het noorden van Argentinië!
  7. Loes Pasteuning:
    17 februari 2020
    Leuk om te lezen en mee te beleven!
    Veel plezier,
    Loes