Hoe het allemaal verder is gegaan.

31 maart 2020 - Oisterwijk, Nederland

Zaterdag 21 maart. Nadat de andere 4 Nederlanders zaterdagochtend mee van boord konden gaan moesten wij nog een nachtje aan boord blijven. Vlak voor het diner kregen we (wij en de andere passagiers die nog aan boord waren) de mededeling dat de koffers die avond al om 22.00 uur in de gang moesten staan. Tussendoor kregen we ook nog weer een temperatuur en gezondheidscheck. Om 4.30 uur zou er gelegenheid zijn om koffie of thee te pakken en 5.00 uur zou er begonnen worden met van boord gaan.

Zondag 22 maart. Wij mochten met de eerste groep mee. Beneden bij de receptie moest je je eigen koffer weer pakken. Voor iedereen was er een set handschoenen en een neus-mondmasker. We stapten in de bus onder toezicht van diverse agenten en reden, onder zware politiebegeleiding, naar de haven. In totaal gingen er 2 bussen. Bij de luchthaven pakten we onze koffers weer en gingen naar binnen. Ook hier onder toezicht van militairen met mitrailleurs. Gelukkig vonden we al snel een plek met een paar stoelen op de eerste etage waar we onze koffers erbij konden zetten en zelf goed konden zitten. Van over de reling keken we boven op de vertrekhal. Tegen 17.30 uur zouden we zelf pas kunnen gaan inchecken, (onze vlucht zou om 20.10 uur vertrekken) dus we hadden nog wat uurtjes wachten voor de boeg. Gelukkig was er restaurantservice dus tussen de middag hebben we wat kunnen eten. Toen we van boven af zagen dat er zich een rij begon te vormen voor het inchecken voor onze vlucht zijn we daar ook bij aangesloten. Heel langzaam schoven we op en net na 18.30 uur waren we aan de beurt. Tot onze grote verbazing kregen we te horen dat de vlucht overboekt was en dat we op een wachtlijst waren geplaatst. Om kwart over 7 konden we met dat briefje ons weer melden om te zien of er nog plaats over was. Dat was een vieze tegenvaller! We bleven daar in de buurt staan en sprongen er meteen weer tussen toen het zo laat was. Maar het mocht niet baten. Samen met nog heel wat reizigers bleven we daar staan. We hebben meteen gevraagd om ons over te boeken naar een vlucht naar Santiago de volgende dag en dat werd gedaan. We kregen ook meteen de boardingpassen mee. Maar met verdere vluchten konden ze ons niet helpen, Punta Arenas heeft geen boekbalie van de maatschappij Latam, alleen een incheckbalie. Dat zouden we de volgende dag in Santiago moeten gaan regelen. Die nacht hebben we geslapen in een hotel in Punta Arenas wat onze travelagent voor ons nog had kunnen regelen. Helaas konden we daar niets meer eten: op last van de overheid waren alle restaurants vanaf 19.00 gesloten! In de minibar stonden gelukkig nog zoute koekjes en wat chips .........

Maandag 23 maart. De volgende ochtend zijn we met een taxi weer op tijd terug gegaan naar de luchthaven waar we tegen 11 uur aankwamen. Omdat best veel mensen op de luchthaven waren blijven slapen stond er al een behoorlijke rij voor de balies. Wij sloten aan en wachtten tot het inchecken ging beginnen. De vlucht zou om 15.30 vertrekken en bleek een extra ingezet toestel te zijn. Maar de tijd ging eigenlijk best wel snel, er was een gemoedelijke sfeer in de rij en op een gegeven moment waren we aan de beurt. Dat ging ook snel. En toen we naar boven gingen voor de controles werd het gevoel al beter: deze vlucht ging in elk geval door en als we eenmaal in Santiago waren kon alles veel makkelijker geregeld worden. De controle duurde lang want: flink afstand houden en geen bakken gebruiken om je spullen in te doen. Dus alle kleine dingen goed in de tassen opbergen. Daarna weer temperatuur- en gezondheidscheck en toen konden we eindelijk weer een stoel opzoeken om lekker te gaan zitten wachten. Het boarden begon en toen wij het toestel inkwamen stond ons een leuke verrassing te wachten: we hadden plaatsen in de businessclass! Dat was een fantastische ervaring, het begon bijna op vakantie te lijken! Na een vlucht van 3 en een half uur landden we in Santiago. Nadat we onze koffers hadden opgehaald gingen we meteen naar de balie van Latam en we waren niet de enigen uiteraard. Na zo'n anderhalf uur wachten waren we aan de beurt. En gelukkig kon de dame achter de balie ons helpen. De volgende dag zouden we de volgende vlucht hebben dus hebben we die nacht lekker gegeten en geslapen in het Holiday Inn op de luchthaven.

Dinsdag 24 maart. Onze vlucht zou pas om 20.10 uur vertrekken dus we bleven nog zolang mogelijk bij het hotel heerlijk in de zon op het terras zitten. Tegen 4 uur konden we onze koffers gaan droppen, voor deze vlucht en die van morgen hadden we ook al boardingpassen. Onze koffers werden meteen doorgelabled naar Amsterdam, daar hadden we onderweg geen last meer van. De vlucht vertrok keurig op tijd, de terugreis was begonnen.

Woensdag 25 maart. In de Dreamliner van Latam hadden we een prima vlucht, goede verzorging en redelijk geslapen. Na een goed ontbijt landden we om 12.50 uur in Madrid. Yes!!! Terug in Europa, een fantastisch idee! Deze dag zouden we om 18.45 uur vanaf hier door vliegen naar Barcelona. Gelukkig was er een stalletje open waar we heerlijk stokbrood met ham of kaas konden krijgen. Helaas waren alle plekken waar je gewoon kon zitten met linten gebarricadeerd. We hebben dus eerst een tijdje op een randje gezeten maar wat later ontdekten we tafels met steeds 2 stoelen bij oplaadpunten voor telefoons en dergelijke. Daar hebben we wat tijd doorgebracht en vervolgens ook nog op een lagere bank, tegen een paal met de reistas als zacht steuntje ertussen. Tja, je moet wat! Op de luchthaven was het absoluut niet druk, slechts een handjevol andere passagiers. En elke 5 minuten werd er omgeroepen dat je vooral een afstand van minimaal een meter tov anderen in acht moest nemen én dat je vooral goed je bagage in de gaten moest houden. Dat was wel lachwekkend! Eindelijk werd het weer tijd om te boarden en met in totaal zo'n 45 passagiers gingen we aan boord. Om 20.00 uur waren we in Barcelona. En daar begon het lange wachten..... Hier moesten we de nacht echt op de luchthaven doorbrengen. Geen hotels hier en áls er al één was dan was die toch gesloten. En ook geen eten te krijgen maar wel automaten met snacks en frisdrank. We hoefden dus geen honger te lijden. Gelukkig waren hier dan weer wel alle stoelen gewoon beschikbaar. En warempel vonden we zelfs 2 echte fauteuils waar we uiteindelijk vrij redelijk op hebben kunnen slapen.

Donderdag 26 maart. We waren natuurlijk al heel vroeg wakker en nadat we ons een beetje hadden opgeknapt en tanden gepoetst hebben we wat ontbeten met behulp van de zoute koekjes die van de vorige avond nog over waren. Wat later bleek er nu wel een koffietentje open te zijn met lekkere koffie én croissants! Om 13.00 uur zou onze laatste vlucht naar Amsterdam zijn. Met uitzicht op het platform bij de gate waar wij zouden moeten instappen hebben we lekker, in de zon, zitten wachten. Na een tijd kwamen er ook 3 Amsterdamse jongens in de buurt zitten, zo'n 18-19 jaar oud. We raakten in gesprek en zij vroegen of wij lang vast hadden gezeten in Spanje voordat we weg konden. We vertelden kort ons verhaal en vroegen hoe het met hun was. Nou, prima hoor, ze waren een aantal dagen gezellig op stap geweest in Barcelona en vlogen nu weer gewoon naar huis. Dat viel ze trouwens wel tegen want ze hadden nieuwe tickets moeten kopen van €300,00 per stuk! En ze vroegen of wij wisten hoe het nu in Nederland was.... Die hadden dus echt niets van nieuws bijgehouden, onvoorstelbaar! Wij vertelden dus dat het daar niet best was, en dat ze er rekening mee moesten houden dat ze in elk geval de eerste 14 dagen aan huis gekluisterd zouden zijn. En wie controleert dat dan, vroegen ze. Tja, je moet gewoon zelf zo verstandig zijn je daar aan te houden.... Nou, de reactie die toen kwam maakte wel duidelijk dat dát dus niet ging gebeuren. Laten we maar hopen dat ze snel hun eerste boete hebben gekregen en intussen wel tot inzicht zijn gekomen. Mooi op tijd vlogen we met ongeveer 20 passagiers naar Amsterdam. Martijn haalde ons op met de auto en tegen half 6 waren we weer thuis. En daar wachtte de volgende "verrassing": de cv was een aantal dagen ervoor uitgevallen en het huis was dus steenkoud. Bovendien, de heerlijke douche waar we na 3 dagen reizen zo aan toe waren zat er ook niet in want er was ook geen warm water. Met behulp van wat elektrische kacheltjes hadden we de belangrijkste ruimtes vrij snel op temperstuur en gelukkig was het probleem aan het eind van de vrijdagmiddag ook opgelost.

De reis zit erop! Een fantastische reis, met een einde wat uiteindelijk gewoon een bijzonder verhaal zal worden naast het reisverhaal. We hebben genoten van al jullie reacties onderweg en gaan hier zoetjesaan het "gewone" leven weer oppakken.

1. Koosje.:
    31 maart 2020
    Eindigen in een koud huis was geen welkom thuis, maar deze ervaringen zijn jullie niet meer af te nemen. Kanjers zijn jullie.
  2. Peter Hootsen:
    Je maakt wat mee hè?
    Wat een vakantie, wat een terugreis, maar eind goed al goed, weer veilig thuis.
    Het laatste stuk vel wachten maar altijd beter als helemaal niet meer thuis (kunnen) komen. Ik zeg altijd maar: "het kan allemaal veel erger". Is dit overkomelijk ?, ja dit is overkomelijk en vergeetbaar. En je leert slapen in allerlei houdingen op allerlei meubels, pak je dan ook weer gratis mee. Hier alles goed/zeg beter. Corona gooit wel alles door elkaar, heb juni maar doorgeschoven, kunnen we vergeten. We plakken juni gewoon tussen augustus en september, dat is zo gemakkelijk met een computer, kwestie van knippen en plakken. Zijn geen grappen want als je in 4 maanden een jaarinkomen bij elkaar moet schrapen dan is 4-1 vervelend en kost geld maar moet niet denken aan 4-2 laat staan 4-3. Nog vervelender voor mensen met kinderen, nog vervelender voor mensen die door dat rotvirus gezondheidsproblemen ondervinden of zelfs erger komen te overlijden. Brrr wat een ellende allemaal op de wereld. Geniet van het weer thuis zijn. Bisous de Rastaillou.
  3. Antoon en Angela:
    31 maart 2020
    Welkom terug en weer gezond thuis! Jullie hebben een fantastische reis gehad, hij was tot het einde toe vol verrassingen!! Nu eenmaal thuis is het ook weer aanpassen. Maar fijn dat jullie er weer zijn, en dat we mee hebben mogen genieten van al jullie avonturen. Dank jullie wel!! Lieve groetjes, dikke kus.. en de rest moet je maar gewoon over jullie heen laten komen. Doen wij ook met de kinderen, elke dag proberen we er weer iets van te maken. Antoon, Angela en de kinderen. Blijf gezond allemaal!!
  4. Francis:
    31 maart 2020
    Gelukkig weer thuis, wat een adventure😃Hebben jullie al de volgende reis geplent?🤩
  5. Francs:
    31 maart 2020
    Denk het niet, voorlopig lekker thuis!
  6. Gerard:
    31 maart 2020
    Heftige terugreis. Nu gelukkig weer onder de buren! Proost.
  7. Marie-José:
    1 april 2020
    Dat bakkie-bijpraten kunnen we wel even vergeten hè....
    Spanje had ik geannuleerd, nu met Pasen Frankrijk ook, maar beter gezond en thuis als op de IC of erger... we praten wel een keer bij. Dank voor alle kleurrijke verhalen
  8. Ivanka:
    2 april 2020
    Deze reis zullen jullie in ieder geval nooit meer vergeten, in alle opzichten! Erg fijn dat we weten dat jullie weer oost-west-thuis-Best zijn! Dank jullie wel voor de leuke verhalen, we konden een beetje meereizen :-) leuk voor de achterblijvertjes.